Schipholwanbeleid

De gemiste kansen voor Nederland

Schipholgate

Systematische tegenwerking door Schiphol en de Staat

Chipshol

Ambitieuze gebiedsontwikkelaar al 20 jaar 'kaltgestellt'

  • 16 November 2011
    Een gewaarschuwd mens telt voor twee

    Advertentie, geplaatst in Haarlems Dagblad van 16 november 2011

    Op 10 november jl. verloor de provincie Noord-Holland een door haar aangespannen belangrijk kort geding van Chipshol waardoor de aanleg van de N201, een prestigeproject van ooit ƒ 800 miljoen en inmiddels € 800 miljoen, jaren vertraagd dreigt te worden. Gedeputeerde mevrouw Post heb ik nog zo gewaarschuwd: “de provincie heeft reeds 6 keer van Chipshol verloren, waarvan 3 bij de Raad van State, wilt u straks voor de 7e keer verliezen?”

    Lees verder ›

  • 27 October 2011
    Gedeputeerde Staten Noord-Holland onbetrouwbaar en onbekwaam?

    Advertentie, geplaatst in Haarlems Dagblad van 27 oktober 2011

    Onbetrouwbaar? In feite stelt De Rechte Tafel (DRT) dit in haar brief aan Gedeputeerde en Provinciale Staten van 7 oktober jl. De drie ondertekenaars zijn zelfs bereid onderstaande verklaring in hun brief over het niet nakomen van afspraken door Gedeputeerde mevrouw E. Post onder ede te bevestigen:
    “Door het uitblijven van de door u aangegeven positieve oplossing na bemiddeling onzerzijds, moeten wij nu constateren dat wij in genoemde bespreking zijn misleid. (...) dat Chiphol de blokkade tot minnelijke regeling voor overdracht van de Pruissen II-gronden (2 ha.) wilde opheffen en niet langer opteerde voor een koppeling van de terreinen Groenenberg en Pruissen II voor bedoelde oplevering, evenwel onder gelijktijdige akkoord- verklaring uwerzijds voor het betalen van € 50 per m² en het nabetalen van € 200 per m² als de parallelle Kaagbaan niet gerealiseerd zou worden.”

    Lees verder ›

    Gedeputeerde Staten Noord-Holland onbetrouwbaar en onbekwaam?

  • 19 August 2011
    Poot moet kapot, desnoods via de FIOD

    FINANCIËN VREEST MEGACLAIM NA VEROORDELING KALBFLEISCH EN WESTENBERG

    Advertentie, geplaatst in Haarlems Dagblad van 23-08-2011

    Hoofd Juridische Zaken mr. G.A.C.M. Ballegooij van het Ministerie van Financiën, tevens rechter- plaatsvervanger Den Haag wil mijn e-mails over misstanden bij Justitie niet langer ontvangen. De FIOD, onderdeel van datzelfde ministerie, blijkt daarentegen wel graag te willen spreken met een al in 1998 veroordeelde oplichter tegen wie onze raadsman Victor Koppe op 24 juni jl. opnieuw aangifte heeft gedaan wegens (poging tot) afdreiging, laster en/of smaad. Te gek voor woorden: wél tijd bij Financiën om diens leugens over mij aan te horen, geen behoefte om kennis te nemen van misstanden bij de leiding van de Haagse rechtbank, zoals de affaires van rechters Rueb, Stolk, Westenberg en Kalbfleisch. Het toont de intenties van de Staat aan: misstanden moeten coûte que coûte in de doofpot en Poot moet kapot, desnoods door de FIOD een onterechte inval met veel negatieve publiciteit te laten doen bij Chipshol.

    Lees verder ›

    Poot moet kapot, desnoods via de FIOD

  • 7 February 2010
    Blijft Provincie aan leiband Schiphol lopen? Ten koste van woon- en werkklimaat!

    Advertentie, geplaatst in Haarlems Dagblad van 08-02-2010.

    Het Gerechtshof Amsterdam heeft op 15 december jl. geoordeeld dat ook de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) jarenlang onrechtmatig en onzorgvuldig heeft gehandeld jegens Chipshol. Na eerdere veroordelingen van de gemeente Haarlemmermeer, de provincie Noord-Holland en Schiphol is de LVNL de 4e overheidsinstantie die aan Chipshol schadevergoeding moet betalen. De 1e was de provincie Noord-Holland die, ten behoeve van het onroerendgoedbedrijf van Schiphol, op onrechtmatige wijze de bestemmingswijziging van Chipshol's omvangrijke Groenenberg-terrein had vertraagd. Na jarenlange, alle 6 door Chipshol gewonnen, procedures werd op 15 februari 2007 een minnelijke schade- en samenwerkingsregeling met de provincie getroffen. Chipshol nam daarbij genoegen met een gematigde schadevergoeding o.a. omdat de provincie toezegde zich te zullen verzetten tegen het nog langer reserveren, na 1 april 2008, van de overbodige 2e Kaagbaan.

    Lees verder ›

    Blijft Provincie aan leiband Schiphol lopen? (download als PDF)

  • 25 June 2007
    regering: REGEER (deel 2)

    Advertentie, geplaatst in Volkskrant en HD op 26-06-2007.

    Door de passiviteit van Balkenende I t/m IV kon Schiphol tot op heden ongestoord zijn gang gaan. Balkenende IV moet per omgaand het roer omgooien, daarbij geprikkeld door het Parlement. In deel 1 heb ik 4 noodzakelijke maatregelen aangegeven, vandaag belicht ik 3 andere.

    Lees verder ›

    regering: REGEER (deel 2)

  • 19 June 2007
    regering: REGEER (deel 1)

    Advertentie, geplaatst in Volkskrant op 20-06-2007, in HD op 21-06-2007.

    "Top Schiphol: gewogen en te licht bevonden" was de titel van de voorgaande 2 advertenties, gebaseerd op 7 verschillen tussen de visionaire onderneming Chipshol en het visieloze staatsbedrijf Schiphol. Door de passiviteit van Balkenende I t/m IV kon Schiphol tot op heden ongestoord zijn gang gaan. Balkenende IV moet thans per omgaand het roer omgooien, daarbij geprikkeld door het Parlement.

    Lees verder ›

    regering: REGEER (deel 1)

  • 4 June 2007
    Balkenende IV maakt beginselen niet waar (deel 3)

    Advertentie, geplaatst in Volkskrant en HD op 04-06-2007.

    Mijn vorige advertentie over “Normen en Waarden” had als conclusie dat de rechtbank Haarlem deze stelselmatig schendt, ongehinderd door Balkenende IV waardoor de rechtstaat in gevaar is. En hoe staat het nu met DE DIALOOG, met veel vertoon 100 dagen geleden gestart. Met niet minder vertoon heeft het hele kabinet daarover op 21 mei verantwoording afgelegd op de TV bij Knevel, dus niet voor het Parlement. Overigens over slechts enkele onderwerpen, met het accent op achterstandswijken. Moest daarvoor het hele kabinet opdraven?

    Lees verder ›

    Advertentie 04-06-2007: Balkenende IV maakt beginselen niet waar

  • 28 May 2007
    Balkenende IV maakt beginselen niet waar (Deel 2)

    Advertentie, geplaatst in Volkskrant en HD op 29-05-2007.

    Mijn vorige advertentie d.d. 21 mei jl. besloot ik met de constatering dat Chipshol niet te maken heeft met een straatbende maar met een stáátsbende die Chipshol naar het leven staat.

    Dat gebeurde eerst in een regering van CDA en VVD waarin naar eigen zeggen Zalm, dus de VVD, de baas was. Vandaar dat ik verwacht had dat onder de regering van CDA, PvdA en CU het roer omgegooid zou worden. De PvdA had immers in 2006 op initiatief van het Kamerlid Duivesteijn - daarin gesteund door de gehele oppositie - om een parlementaire enquête naar het wanbeleid van Schiphol verzocht. Helaas is dit verzoek destijds door een nipte meerderheid van VVD en CDA verworpen. Kennelijk heeft het CDA de PvdA in het regeringsakkoord Balkenende IV gedwongen af te zien van een parlementaire enquête. Voelde Balkenende zich verplicht aan de kameleon Cerfontaine, onlangs overgestapt van D66 naar CDA? Met Balkenende IV is dus principieel niets veranderd. Heeft het Kabinet zich dieper ingegraven en de hakken in het zand gezet?

    Lees verder ›

    Advertentie 29-05-2007: Balkenende IV maakt beginselen niet waar

  • 20 May 2007
    Balkenende IV maakt beginselen niet waar (Deel 1)

    Advertentie, geplaatst in Volkskrant en HD op 21-05-2007.

    Balkenende IV is veelbelovend begonnen met 3 prioriteiten.

    A. Bevordering van Normen en Waarden
    B. Dialoog met de bevolking. Alle ministers zijn daartoe 100 dagen de boer opgegaan (kijk vanavond Knevel & Van den Brink)
    C. Toepassing van de sterkte van het Recht in plaats van het recht van de sterkste

    Lees verder ›

    Advertentie 21-05-2007: Balkenende IV maakt beginselen niet waar

  • 18 February 2006
    Dus investeren in Schiphol is geen goed idee!?
    (gepubliceerd als advertentie in De Volkskrant d.d. 20-02-2006)

    Open brief aan staatssecretaris Schultz van Haegen.

    Al sinds 1995 ondervindt onze onderneming, gebiedsontwikkelingsmaatschappij Chipshol, stelselmatige tegenwerking van de luchthaven Schiphol, gesteund door het Ministerie van Verkeer & Waterstaat. Wij zijn genoodzaakt geweest te procederen en inmiddels al zesmaal door de rechter in het gelijk gesteld. Op 12 januari 2005 is Schiphol veroordeeld tot vergoeding van alle schade als gevolg van een bouwverbod op ons business park op het Groenenbergterrein nabij Schiphol. De commissie van deskundigen die in opdracht van de rechtbank de hoogte van het schadebedrag moest berekenen is, naar nu blijkt, ernstig tekort geschoten. Deze komt namelijk tot de opmerkelijke conclusie dat je als ontwikkelaar en belegger op Schiphol geen geld kunt verdienen omdat je op bouwgrond alleen maar kunt verliezen.

    Lees verder ›

    Dus investeren in Schiphol is geen goed idee?