Schipholwanbeleid

De gemiste kansen voor Nederland

Schipholgate

Systematische tegenwerking door Schiphol en de Staat

Chipshol

Ambitieuze gebiedsontwikkelaar al 20 jaar 'kaltgestellt'

  • 27 January 2012
    DUIVELS PLAN SCHIPHOL EN STAAT
    Rechtspraak in vrije val

    Advertentie, geplaatst in Trouw d.d. 30-01-2012

    In mijn advertentiereeks hebt u nr. 67 Onkreukbare rechters gevraagd kunnen lezen. Die vraag kwam niet van mij, maar van de Nationale Ombudsman, dr. A.F.M. Brenninkmeijer. Hij stelde in het Nederlands Juristenblad dat 1) de rechtspraak in de Chipshol-zaak in een vrije val is geraakt en 2) niet transparant is. D.w.z. bewust zó ingewikkeld en ondoorzichtig gemaakt wordt dat men door de bomen het bos niet meer ziet. De Nationale Ombudsman deed – met in het achterhoofd eerder door Chipshol aangetoonde wantoestanden bij de Haagse en Haarlemse rechtbank - een oproep aan rechters en rechtbankmedewerkers om misstanden in hun organisatie te openbaren. Aan die oproep werd geen gehoor gegeven. Ik voorspel daarom dat de vrije val van de rechtspraak doorgaat.

    Lees verder ›

    Duivels plan Schiphol en Staat (kopie-advertentie)

  • 13 January 2012
    Bedenkelijke rol van mr. Wakkie

    Advertentie, geplaatst in Trouw van 16 januari 2012

    Exact 2 jaar geleden nam advocaat Wakkie contact op met onze advocaat Bart Gerretsen. Zijn bericht luidde van Schiphol mandaat te hebben tot een regeling met Chipshol. Echter in onze laatste bespreking op 19 december 2011 bekende hij in aanwezigheid van CEO Nijhuis, mijn zoon Peter, directeur van Chipshol en Gerretsen, met handen en voeten gebonden te zijn. Wat schadevergoeding betreft niet verder te kunnen gaan dan de juristen van Schiphol reeds 2 jaar eerder geboden hadden. Als hij dat in het allereerste gesprek gezegd had, zou ik dat onmiddellijk beëindigd hebben. Chipshol voelt zich dan ook bedrogen en door hem 2 jaar aan het lijntje gehouden. Deze vertragingstactiek is reeds begonnen vóór de oplegging van het bouwverbod op 19 februari 2003. Na de veroordeling van Schiphol door rechter Monster cs. tot vergoeding van alle schade op 12 januari 2005, begonnen de manipulaties. De eerste was het afhalen van de 3 rechters Monster c.s. van het slotpleidooi d.d. 15 januari 2007, waarin de schadevergoeding vastgesteld zou worden, zie mijn voorgaande advertentie Onkreukbare rechters gevraagd.

    Lees verder ›

    Bedenkelijke rol van mr. Wakkie (kopie-advertentie)

  • 12 February 2010
    Overname macht bij KvK Amsterdam door Schiphol

    Advertentie, geplaatst in Haarlems Dagblad van 15-02-2010.

    Tot mijn ontsteltenis las ik zojuist in het FD van 5 februari onder de kop Nieuwe directeur KvK Amsterdam dat de voortvarende visionaire voorzitter Oswald Schwirtz vervroegd is afgetreden. Zijn bijdrage aan mijn 2e boek Final Call is hem kennelijk fataal geworden. Dat had ik eind 2008 opgedragen aan de nieuwe CEO van Schiphol en daarin Jos Nijhuis tot samenwerking opgeroepen. Mijn oproep werd ondersteund door 7 vooraanstaande personen uit politiek, bedrijfsleven en pers, zie de interviews in Final Call.

    Lees verder ›

    Overname macht bij KvK Amsterdam door Schiphol

  • 10 January 2010
    Open brief aan leden Staten-Generaal
    Schiphol minder waard door (reservering) 2e Kaagbaan?

    Advertentie, geplaatst in De Telegraaf en Haarlems Dagblad van 11-01-2010.

    Is het belachelijk te veronderstellen dat Schiphol met een extra startbaan niet meer, maar juist minder waard zou worden? Toch is het zo, want de reservering voor de 2e Kaagbaan zal het conflict tussen Schiphol en Chipshol bestendigen, zelfs verhevigen. Behalve met Chipshol tevens met alle bedrijven die zich inmiddels in Schiphol-Rijk hebben gevestigd, waaronder het Radisson Hotel. In het FD van 12 oktober jl. met als titel "Claims tegen uitbreiding Schiphol" schreef journalist Jessayan "Minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat kan schadeclaims tegemoet zien van ruim € 1 mrd als hij eventuele uitbreidingsplannen van Schiphol steunt." De ondertitel luidde "Bedrijven eisen schadevergoeding van € 1 mrd als Eurlings reservering tweede Kaagbaan afdwingt". Eerder nl. 19 augustus publiceerde deze journalist "Bedrijven verwijten Schiphol misbruik op vastgoedmarkt" met als ondertitel "Tweede Kaagbaan moet concurrentie uitschakelen". Als begin "Ondernemers die met hun bedrijf gevestigd zijn in het bedrijvenpark Schiphol-Rijk betichten de luchthaven Schiphol van concurrentievervalsing. Zij verwijten Schiphol Group en vastgoeddochter Schiphol Real Estate (SRE) bedrijven met lage vierkante meterprijzen naar Schiphol-Centrum te lokken om zo Schiphol-Rijk dwars te zitten. Softwaregigant Microsoft verhuisde vorig jaar al zijn kantoor van Schiphol-Rijk naar Schiphol." Ten overvloede als tussenkopje "27 leden telt de Coöperatie Park Schiphol-Rijk .... waaronder veel institutionele beleggers. ... 85 bedrijven zijn in Schiphol-Rijk gevestigd."

    Lees verder ›

    Open Brief aan leden Staten-Generaal

  • 19 January 2009
    "Duivels plan van Schiphol"

    Advertentie, geplaatst in NRC en Haarlems Dagblad op 19-01-2009

    Duivels plan? Zo betitelt staatsraad W. van den Brink het EEN-TWEETJE SCHIPHOL EN MINISTERIE, kop van het artikel van Adrie van der Wel in het Witte Weekblad van 23.12.08.

    INTEGERE DAPPERE RECHTERS
    Waarover ging het in de zitting van de Raad van State d.d. 18.12.08? Over het bouwverbod op ons Groenenbergterrein, nl. over de opheffing daarvan. Citaat: "Rechter W. van den Brink bleek zeer verbaasd over de rol van het ministerie. Die weigerde aanvankelijk het bouwverbod in te trekken, maar deed dit later toch. Dat leverde de woordvoerster van het ministerie het verwijt van rechter Van den Brink op mee te werken aan een duivels plan van Schiphol. De indruk dat er hier sprake is van een-tweetje tussen Schiphol en het ministerie kon door de woordvoerster niet worden weggenomen."

    Lees verder ›

    Duivels plan van Schiphol

  • 14 April 2008
    Wanhoopsoffensief Schiphol via Quote

    (Advertentie, geplaatst in Volkskrant en Haarlems Dagblad op 15-04-2008)

    De procedures en advertenties van Chipshol hebben hun doel niet gemist. Tussen 2000 en 2007 heeft Chipshol alle 7 procedures (3 bij de Raad van State, 2 bij het Gerechtshof Amsterdam en 2 bij de rechtbank Haarlem) tegen Schiphol, Haarlemmermeer en Noord-Holland gewonnen. De laatste 2 hebben begin 2007 hun verantwoordelijkheid genomen. Schiphol heeft zich echter dieper ingegraven en via haar advocatenkantoor Stibbe gedaan gekregen dat de rechtbank Haarlem 3 rechters verving. Deze hadden de luchthaven eerder veroordeeld tot schadevergoeding wegens het bouwverbod op het Groenenberg-terrein, dat minister Eurlings in 2007 weer moest intrekken.

    Lees verder ›

    Wanhoopsoffensief Schiphol via Quote

  • 13 June 2007
    Top Schiphol: gewogen en te licht bevonden (deel 2)

    Advertentie geplaatst in Volkskrant en HD op 14 juni 2007.

    In deel 1 heb ik de 2 belangrijkste verschillen tussen het visionaire, particuliere Chipshol en het visieloze staatsbedrijf Schiphol beschreven. Chipshol is gebaseerd op de know how van haar oprichter als planoloog en op zijn onderzoek van 20 internationale mainports waarover deze 5 rapporten gepubliceerd heeft. Daarentegen heeft geen enkele CEO van Schiphol een enkele mainport onderzocht. Evenmin de top van V&W. Toch bepalen zij de aanleg van het aantal (overbodige) startbanen met als gevolg miljardenverspilling. Bovendien hebben deze tobbers Chicago O'Hare nagevolgd tegen het advies van haar top en niet het succesvolle Atlanta.

    Lees verder ›

    Top Schiphol: gewogen en te licht bevonden (deel 2)

  • 8 June 2007
    Top Schiphol: gewogen en te licht bevonden (deel 1)

    Advertentie, geplaatst in Volkskrant en HD op 11-06-2007.

    In mijn advertentie over de Dialoog heb ik vastgesteld dat zowel de MP als de Min. van V&W duidelijk hebben laten blijken niet van mijn standpunt over Schiphol gediend te zijn. Heel opmerkelijk. Immers 4 ministers, Witte, Van Aartsen, Bogaers en Schut hebben gaarne en succesvol van mijn adviezen gebruik gemaakt. Bovendien hebben zowel Prins Claus als Prins Bernard mij niet te min geacht om elk een dag aan Eurowoningen te besteden.

    Lees verder ›

    Top Schiphol gewogen (deel 1)

  • 9 August 2011
    Open Brief aan de Eerste Kamer der Staten-Generaal: Politiek opnieuw misleid door Schiphol?

    Geachte leden van de Eerste Kamer,

    Voordat u op 20 juni gaat stemmen over de privatisering van Schiphol wil ik gaarne uw aandacht vragen voor het volgende.

    Hoe komt het dat steeds als de politiek een belangrijke beslissing moet nemen over Schiphol, er sprake is van misleiding? Opvallend is dat de luchthaven ondanks haar kardinale fouten er steeds in slaagt de politiek mee te krijgen.

    De 5e baan zou volgens Schiphol ‘milieubaan’ worden waar iedereen baat bij zou hebben. Inmiddels heeft zelfs Cerfontaine moeten toegeven dat de baan de capaciteit van Schiphol nauwelijks heeft vergroot maar wel de overlast voor meer omwonenden. Piloten noemen deze ‘Polderbaan’ zelfs ‘Kolderbaan’. Chipshol heeft reeds in 1995 vóór het 2e Kamerdebat tegen deze effecten gewaarschuwd in een paginagrote advertentie in De Volkskrant. Daarin stelde Chipshol dat het doordrukken van de 5e baan een Pyrrhus-overwinning zal blijken.

    Lees verder ›

    Open Brief aan de Eerste Kamer der Staten-Generaal