-
25 June 2012
Hoe lang mag LVNL blijven blunderen en manipuleren?Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en Schiphol maakten, meldde De Telegraaf op 21 juni, een levensgevaarlijke fout. Een niet vrijgegeven baan werd toch gebruikt door opstijgende vliegtuigen. Er hadden ernstige ongelukken kunnen gebeuren. Het is de zoveelste uitglijer van LVNL, die al eerder blunderde. Zo liet men toestellen van taxibanen opstijgen en taxibanen kruisen. En in het conflict tussen Schiphol en Chipshol over bebouwing van het Groenenberg-terrein deinsde LVNL er niet voor terug om informatie te manipuleren. De luchtverkeersveiligheid deed er even minder toe. De belangen van Schiphol gingen voor. De Hoge Raad tikte LVNL er recent voor op de vingers.
-
25 May 2012
Luchtverkeersleiding Nederland handelde onrechtmatig tegenover Chipshol25 mei 2012 - Luchtverkeersleiding Nederland heeft ten onrechte in de jaren 1998-2005 geprobeerd plannen van Chipshol voor de ontwikkeling van het Groenenbergterrein bij Schiphol tegen te houden. Dat heeft de Hoge Raad der Nederlanden op 25 mei 2012 bepaald. Chipshol is veel geld misgelopen doordat LVNL stelde dat het terrein naast de Aalsmeerbaan van Schiphol niet bebouwd mocht worden in verband met de veiligheid van het vliegverkeer. De luchtverkeersleiding had aan Chipshol moeten melden dat bebouwing wel mogelijk was als de plannen werden aangepast. Het volledige persbericht van de Hoge Raad luidt als volgt:
-
9 February 2007
Britse deskundigen kraken rapporten Luchtverkeersleiding NederlandVanaf 1996 heeft Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) beweerd dat bouwplannen van Chipshol op het Groenenbergterrein bij Schiphol gevaar opleveren voor het gebruik van de Aalsmeerbaan. Het gerenommeerde Engelse onderzoeksbureau Cyrrus Associates laat van die beweringen geen spaan heel. In opdracht van Chipshol – mede op instigatie van de Haarlemse rechtbank – onderzocht Cyrrus de beweringen van de LVNL in de periode 1996-2003. Conclusie: de LVNL-beweringen worden niet gestaafd door enig technisch bewijs. Chipshol neemt de zaak hoog op en pakt de LVNL juridisch aan, zo blijkt uit een persbericht van het bedrijf van 11 januari 2007.
Het volledige Cyrrusrapport (Engelstalig)
Conclusies/Samenvatting Cyrrusrapport (Nederlandstalig)
-
19 September 2006
Nieuw onderzoek Chipshol inzake Groenenbergterrein (uit: Haarlems Dagblad)Een nieuw onderzoek door buitenlandse deskundigen moet aantonen of de LVNL Chipshol op onrechtmatige wijze heeft weerhouden te bouwen op het Groenenbergterrein bij de Aalsmeerbaan.
Nieuw onderzoek Chipshol inzake Groenenbergterrein
-
7 March 2006
Chipshol dagvaardt LuchtverkeersleidingEerder werd de provincie Noord-Holland zowel door de rechtbank als het Hof veroordeeld om aan Chipshol 2 jaar vertragingsschade te betalen. Daarna werd ook de luchthaven Schiphol door de rechtbank veroordeeld alle schade te vergoeden die voortvloeit uit het niet door kunnen gaan van het Groenenberg-project. De derde partij waar Chipshol nu schade claimt is Luchtverkeersleiding Nederland (LNVL). De dagvaarding is betekend d.d. 7 maart 2006.
Dagvaarding door Chipshol van LVNL d.d. 07-03-2006
Schipholwanbeleid
De gemiste kansen voor Nederland