-
26 August 2013
Chipshol houdt de druk op de ketel: 'Raad moet zich niet rijk rekenen'Chipshol is vast van plan om bij de gemeenteraad de druk op de ketel te houden na de goedkeuring van het bestemmingsplan Badhoevedorp, waarmee de raad bestaande afspraken aan zijn laars heeft gelapt.
-
5 July 2013
Opiniestuk Haarlems Dagblad: "Badhoevedorp: beter ten halve gekeerd"In een opiniestuk van HDC-verslaggever Sjaak Smakman wordt duidelijk dat een ander besluit van de gemeenteraad van Haarlemmermeer over het bestemmingsplan voor Badhoevedorp grote narigheid had kunnen voorkomen.
-
27 June 2013
Chipshol legt raadsleden Haarlemmermeer uit wat burgemeester kennelijk niét heeft uitgelegd"De gemeenteraad vervalt in recidive bij (opnieuw) een onrechtmatig besluit over het bestemmingsplan Badhoevedorp," aldus Chipshol-directeur Peter Poot in een e-mail aan alle raadsleden van Haarlemmermeer.
-
24 June 2013
Raad Haarlemmermeer riskeert willens en wetens megaclaim ChipsholDe gemeenteraad van Haarlemmermeer beslist eind juni over de omlegging van de A9. Het tracé is strijdig met een eerder ontwikkelde ‘Beste Variant’. Daarover maakten de gemeente, de Dorpsraad Badhoevedorp en Chipshol afspraken.
-
21 June 2013
Chipshol-directeur: "Wij hopen dat de gemeenteraad zijn verantwoordelijkheid neemt"BNR Nieuwsradio vroeg Chipshol-directeur Peter Poot om een reactie naar aanleiding van het rumoer dat is ontstaan naar aanleiding van een brief van Chipshol aan de gemeenteraad van Haarlemmermeer.
-
21 June 2013
Is Chipshol nou onredelijk of de gemeente Haarlemmermeer?'Dreigbrief Chipshol onaanvaardbaar', aldus wethouder Michel Bezuijen van de gemeente Haarlemmermeer, die meteen liet weten dat "de gemeente het overleg met Chipshol opschort". Is Chipshol nou echt zo onredelijk of zit de gemeente Haarlemmermeer fout?
-
15 June 2012
Schultz van Haegen blokkeert miljardeninvestering en schrapt airport cityEind jaren 80 lanceerde Jan Poot zijn plan voor een airport city bij Badhoevedorp. Hij wilde er een uitdagende luchthavenstad realiseren. Goed voor tienduizenden banen. Mede gebaseerd op de people mover Taxi 2000. ‘Een potentieel sieraad van gebiedsontwikkeling’, oordeelde de overheidscommissie Vriesman in 2009. Een ‘showcase voor Europa en de rest van de wereld’, aldus prof. dr. Annemieke Roobeek een paar jaar geleden in haar geheime advies aan toenmalig minister Eurlings. Diens opvolgster Schultz van Haegen draait de airport city nu stilletjes de nek om. Zij wil een andere bestemming voor het gebied tussen de A5, A9 en A4: wegen. Héél veel wegen.
-
17 February 2012
De Airport City die er nooit kwam dankzij Schiphol en 2 Haagse rechtersEind jaren 80 ontvouwde Chipshol-oprichter Jan Poot zijn plannen voor de Schiphol-regio. Die voorzagen in een zo compact mogelijke luchthaven met een minimum aan hinder voor omwonenden door de concentratie van overlast in een beperkt gebied. Net zoals in Atlanta, waar de luchthaven in korte tijd wist uit te groeien tot de no. 1 van de wereld. De plannen van Chipshol voorzagen onder meer in de komst van hoogwaardige kantoren in al even hoogwaardig openbaar groen, met parkeren onder de gebouwen, museum- en congresfaciliteiten, hotels, kinderopvang, horeca, bioscopen, een ziekenhuis, zelfs een kerk. Kortom: een complete airport city, een centrum van internationale allure dat een enorme impuls voor de Nederlandse economie zou betekenen.
Het Centrum van Internationale Allure kwam er nooit. Aandeelhouders die snel geld wilden verdienen zetten met hulp van bevriende rechters Kalbfleisch en Westenberg de familie Poot, via een bizar vonnis, in hun eigen bedrijf aan de kant. Vervolgens verkwanselden zij een groot deel van de grond die Chipshol voor het plan had aangekocht aan Schiphol en knepen er met gevulde zakken tussenuit. Toen bleek dat de rechters fout waren geweest en het bizarre vonnis werd teruggedraaid, was het kwaad geschied: het grootste deel van de grond was in handen gekomen van o.a. concurrent Schiphol, dat sindsdien is doorgegaan met het tegenwerken van de plannen van Chipshol. Met als resultaat de jarenlange juridische strijd waarbij pas recent de koppen zijn gerold van de (nu oud-)rechters Westenberg en Kalbfleisch. De Nederlandse economie is er al die tijd niets mee opgeschoten, integendeel. -
1 December 2006
Ambitieus (uit: HP De Tijd)Over 10 jaar hoeven Haarlemmers niet meer naar Schiphol, dan hebben ze hun eigen terminal. Dat voorspelde HP De Tijd vorig jaar juli. Schiphol vond het onzin.
-
Airport City nu ook bij Schiphol op de kaart.
21 November 2006
Ook Schiphol wil airport cityIn een presentatie van de Schiphol Area Development Company (SADC) dook ie zomaar op: een tweede passagiersterminal bij Badhoevedorp-Zuid. In de driehoek tussen de nog om te leggen A9, A4 en A5. De kaart waarop deze terminal staat ingetekend, bevat nóg een nieuw element: een airport city. Dit fenomeen werd ruim vijftien jaar geleden door Chipshol in Nederland geïntroduceerd. Met als locatie Badhoevedorp-Zuid. Lang wilde de luchthaven er niets van weten. Maar blijkbaar ziet ook Schiphol nu kansen voor zo’n airport city.
Schipholwanbeleid
De gemiste kansen voor Nederland