Schipholwanbeleid

De gemiste kansen voor Nederland

Schipholgate

Systematische tegenwerking door Schiphol en de Staat

Chipshol

Ambitieuze gebiedsontwikkelaar al 20 jaar 'kaltgestellt'

Airport City nu ook bij Schiphol op de kaart.

Airport City nu ook bij Schiphol op de kaart.

21 November 2006

Ook Schiphol wil airport city

In een presentatie van de Schiphol Area Development Company (SADC) dook ie zomaar op: een tweede passagiersterminal bij Badhoevedorp-Zuid. In de driehoek tussen de nog om te leggen A9, A4 en A5. De kaart waarop deze terminal staat ingetekend, bevat nóg een nieuw element: een airport city. Dit fenomeen werd ruim vijftien jaar geleden door Chipshol in Nederland geïntroduceerd. Met als locatie Badhoevedorp-Zuid. Lang wilde de luchthaven er niets van weten. Maar blijkbaar ziet ook Schiphol nu kansen voor zo’n airport city.

Eind jaren 80 van de vorige eeuw kocht Chipshol gronden in het gebied nabij Badhoevedorp-Zuid. Met als doel er een airport city te realiseren. In 1989 werd hierover met de SADC een overeenkomst gesloten. Maar de handtekeningen onder die overeenkomst waren nog niet opgedroogd of het grote tegenwerken begon. Het Chipshol-concept voor een airport city werd vooral door Schiphol als luchtfietserij bestempeld en volledig afgeserveerd.

De laatste jaren draaide Schiphol echter stapsgewijs bij. De luchthaven onderkende alsnog de potentie van het concept. Sterker nog: Schiphol presenteerde zich bij monde van topman Cerfontaine maar al te graag als maker van airport cities. Om vervolgens in het gebied bij Badhoevedorp-Zuid – ruim vijftien jaar na Chipshol - op grote schaal grondaankopen te doen. Het is nog niet zo lang geleden dat de luchthaven domweg ontkende plannen in die richting te hebben. Journalisten die navraag deden naar de mogelijkheid van een Badhoevedorp-terminal werden net niet uitgelachen en kregen ongevraagd het advies zich niet te verliezen in dergelijke verzinsels.

De ogen van Schiphol zijn nu geopend. In de ronkende SADC-presentatie staan de terminal en de airport city keurig op een kaart aangegeven. Net als trouwens de aan grootheidswaanzin grenzende ‘ambitious logistics plans’ voor vele honderden hectare grond aan beide zijden van de A4 waardoor het verkeer in de regio straks volledig in het honderd loopt.

Chipshol wil bij Badhoevedorp-Zuid een hoogwaardige airport city met veel uiteenlopende functies en kwaliteit ontwikkelen. Dit gebied kan indien nodig als deels groene buffer fungeren tussen de aangrenzende woonbebouwing en een eventuele tweede terminal.

‹ Terug naar het overzicht