-
9 July 2006
Hoe deskundig is Pé Kohnstamm?In een column in het blad Building Business (download als PDF) veegde oud-hoogleraar Pé Kohnstamm onlangs de vloer aan met voormalig PvdA-Kamerlid Adri Duivesteijn. De parlementariër – inmiddels wethouder in Almere – deed met het oog op de privatisering een onderzoek naar de potentiële waarde van het Schiphol-vastgoed en concludeerde dat die waarde wel eens zeer fors zou kunnen zijn. Anders gezegd: de kans dat VVD-minister Zalm de luchthaven te goedkoop uit handen geeft, is groot.
Kohnstamm: een stukje kretologie
Tie Liebe: Schiphol is eerder een vastgoedbedrijf
-
14 June 2006
Waardebepaling Schiphol in minder dan een maand?Donderdag 15 juni presenteerde Adviesbureau Ecorys achter gesloten deuren aan de commissie Verkeer en Waterstaat van de Tweede Kamer de uitkomsten van een onderzoek naar de 'potentiële ontwikkelingswaarde van Schiphol'. Dit onderzoek werd op 30 mei 2006 in allerijl aangekondigd nadat toenmalig ]kamerlid A. Duivesteijn informatie had aangedragen waaruit bleek dat de waarde van Schiphol (vastgoed) veel hoger zou kunnen zijn dan door het kabinet wordt beweerd.
Kan een onderzoek naar de ontwikkelingswaarde van een complete luchthaven in minder dan een maand worden afgerond? Hoe kan de Kamer verwachten dat zo’n snelkookpan-onderzoek betrouwbare resultaten oplevert? Is hier sprake van een zorgvuldige aanpak? Het gaat hier immers om miljarden Euro’s aan gemeenschapsgeld. Bij een ‘normale’ beursgang zijn teams van advocaten en accountants vaak maanden bezig met due diligence-onderzoek naar de assets van de onderneming. -
2 November 2005
De Polderbaan:
een baan met perspectief... ?Schiphol Group publiceerde bij het Jaarverslag 2002 (verschenen op 20 februari 2003) een kleurrijke bijlage getiteld 'De Polderbaan. Een baan met perspectief'. Vol met beloften en voorspellingen: "de Polderbaan biedt mogelijkheden tot groei naar 520.000 tot 600.000 vliegbewegingen per jaar." Al een jaar na de opening bleek dat alle gestelde doelen volstrekt niet gehaald werden. Niet veel later werd dat ook door toenmalig CEO Gerlach Cerfontaine erkend. Toch eens kijken hoe die mooie beloften toentertijd werden gepresenteerd.
Schipholwanbeleid
De gemiste kansen voor Nederland