Schipholwanbeleid

De gemiste kansen voor Nederland

Schipholgate

Systematische tegenwerking door Schiphol en de Staat

Chipshol

Ambitieuze gebiedsontwikkelaar al 20 jaar 'kaltgestellt'

  • 12 February 2014
    Problemen Schiphol niet op te lossen door deel overlast naar Flevoland te verplaatsen

    Dikbetaald charmeoffensief van Alders in Flevoland. Wie gelooft nou werkelijk dat het antwoord op de teloorgang van Schiphol in Lelystad ligt?

    Lees verder ›

  • 3 March 2008
    De desastreuze gevolgen van de 2e Kaagbaan

    De grootste (3.000 ha.) en minst efficiënte luchthaven ter wereld zet na het fiasco van de Polderbaan ook nog eens in op de aanleg van een parallelle Kaagbaan, de 7e. Minister Eurlings (lees Schiphol) heeft begin februari 2008 gedeputeerde Hooijmaijers daartoe dringend verzocht ruimte te reserveren, met alle scha(n)delijke gevolgen van dien voor belastingbetaler, verkeer, milieu en bewoners vooral die van Amsterdam, dat veel meer geluidsoverlast krijgt naast extra veiligheidsrisico’s. Na hevig verzet van bewoners, gemeenten in Noord en Zuid-Holland en het bedrijfsleven in de regio heeft Hooijmaijers dan ook op 20 maart jl. zijn toegezegde medewerking weer ingetrokken. Minister Eurlings trekt zich van het verzet echter niets aan en wil nu met juridische middelen reservering opleggen. Alvorens op het laatste in te gaan eerst de andere negatieve gevolgen van de 7e baan.

    Lees verder ›

    2e Kaagbaan en omlegging N201

  • 29 March 2008
    Amsterdambaan, Haarlembaan en (stiekem) ook een Hillegombaan

    Terwijl de discussie over de Amsterdambaan nog in alle hevigheid woedt, lanceert minister Eurlings van Verkeer & Waterstaat alvast een volgende variant: de Haarlembaan. Zijn ambtenaren doen volgens Haarlems Dagblad 'onderzoek naar een nieuwe start- en landingsbaan die op Haarlem staat gericht'. Eerder blijkt, zo onthult Schipholwanbeleid, ook een Hillegombaan aan de orde te zijn geweest. Eén variant mag van het kabinet vooral niet besproken worden: een luchthaven in zee. Want dan blijft er van het vastgoedbedrijf Schiphol (te) weinig over.

    Lees verder ›

  • 15 November 2011
    Haarlemmermeer maakt Tweede Kaagbaan mogelijk: Chipshol razend op gemeente (uit Haarlems Dagblad)

    Gebiedsontwikkelaar Chipshol dreigt met een claim van enkele honderden miljoenen aan het adres van de gemeente Haarlemmermeer.

    Lees verder ›

    Haarlemmermeer maakte 2e Kaagbaan mogelijk

  • 1 April 2006
    Waarom heeft Schiphol extra startbanen nodig?

    Schiphol heeft 5 startbanen (eigenlijk zelfs 6!) en wil er nog 2 bij om uiteindelijk (in 2012?) ca. 85 miljoen passagiers te kunnen verwerken. Dat zijn er dan 2x zoveel als in 2005. Waarom heeft de grootste luchthaven ter wereld, die van Atlanta, maar 4 banen nodig om nu al 86 miljoen passagiers te vervoeren? Schiphol verwerkt 44 miljoen passagiers op de huidige 5 (6) banen. Maar London Heathrow heeft aan 2 banen genoeg met 68 miljoen passagiers. En Gatwick kan zelfs met 1 baan al 33 miljoen passagiers bedienen. Elk van de genoemde luchthavens verwerkt ruim 3x zoveel passagiers per baan als Schiphol. Chipshol-grondlegger Drs. J. Poot heeft op 28 maart jl. de leden van de Eerste en Tweede Kamer er nog eens op gewezen dat het hoog tijd is voor een kritisch onderzoek naar het benodigde aantal banen en het aantal ha luchthaventerrein voor Schiphol.

    Lees verder ›