-
5 December 2013
“Camiel Eurlings, uw bagage wordt van boord gehaald!”De naam van KLM-topman Eurlings dook binnen een tijdsbestek van één week tweemaal niet al te best op in landelijke dagbladen. Inmiddels zegt ook het cabinepersoneel het vertrouwen in hem op.
-
4 July 2013
KLM: tafelzilver bleek goudmijnStevige discussie afgelopen weken over het 'Nederlandse tafelzilver'. In het FD van 3 juli 2013 haalt Bartjens nog eens pijnlijk aan hoe een ander stuk nationale trots, de KLM, voor Air France een ware goudmijn is gebleken.
-
2 July 2013
KLM en Air France: 'Fusie van hoog- en laagvlieger' wacht onzekere toekomstMet koppen als 'Franse tik voor KLM', 'KLM is geen bijwagen Air France' en 'Fusie van hoog- en laagvlieger' beschrijft De Telegraaf van zaterdag 29 juni 2013 de onzekere toekomst van KLM. "Het is erop of eronder voor Air France KLM."
-
10 May 2013
Het exportsucces van de BV Nederland is misleidend. In feite tikt er een tijdbom.Op 29 april 2013 verscheen in het FD een artikel van de hand van hoogleraar Pieter Klaas Jagersma met bovenstaande kop. Volgens Jagersma is het met de Nederlandse export veel slechter gesteld dan de cijfers ons doen geloven.
-
21 August 2012
Nederland CommissielandTwee van de belangrijkste bedrijven voor de Nederlandse economie, Schiphol en de KLM, staan lijnrecht tegenover elkaar. Dat zou nog tot daaraantoe zijn als ze elkaars concurrenten waren, maar ze moeten samen door één deur. Zijn van elkaar afhankelijk. Wat doet men dan in slagvaardig Nederland? Men roept een commissie in het leven! Onder leiding van iemand die niet gehinderd wordt door kennis van zaken, en wiens overlegrol bij de discussie "over de balans tussen de groei van de luchtvaart op Schiphol, de hinderbeperking en de kwaliteit van de omgeving" ook al vergeefse moeite blijkt te zijn geweest. Want precies dáárover gaat nu het conflict.
-
15 August 2012
Richt KLM zich op en gaat het de concurrentie aan? Of richt het zichzelf te gronde?Op 7 augustus werd in de pers breed uitgemeten over de ruzie tussen Schiphol en KLM. KLM verwijt Schiphol dat het zich te veel uitslooft voor luchtvaartmaatschappijen die maar weinig bijdragen aan de positie van de luchthaven. KLM doelt onder meer op Emirates met als thuisluchthaven Dubai, dat het terugzakkende Schiphol in vliegende vaart, binnen 15 jaar na haar oprichting, heeft gepasseerd op de wereldranglijst. Dat Schiphol door eigen schuld op achterstand is geraakt schreven we hier al eerder. Maar heeft KLM zichzelf dan niets te verwijten?
-
7 August 2012
Schiphol maakt ruzie met KLM, concurrenten (resp. Dubai en Emirates) profiterenJe zou verwachten dat er Schiphol, in het belang van haar toekomst, veel aan gelegen zou zijn om het haar 'dominating airline' KLM naar de zin te maken. Te meer omdat in het zogeheten Alders-akkoord over de groei van Schiphol is vastgelegd dat de mainportfunctie van Schiphol de hoogste prioriteit heeft. Toch is er weer bonje tussen Schiphol en de KLM, omdat de luchthaven er blijkbaar anders over denkt. Het meest schrijnende is eigenlijk dat een dergelijke discussie anno 2012 nog nodig is.
-
21 June 2012
Kan Air France-KLM enige steun van Schiphol verwachten?Of Air France-KLM het met de concurrentie met prijsvechters, de hoge brandstofprijzen en de aanzwellende dreiging van vertragingsclaims nog niet moeilijk genoeg hadden, heeft het bedrijf voorlopig ook niet veel steun aan zijn Nederlandse thuisluchthaven Schiphol. Dat blijkt uit een artikel van Yteke de Jong in het FD van 16 juni 2012. "De opmars van EasyJet en Ryanair lijkt niet te stuiten ... Maar er is ook een majeure bedreiging uit andere hoek ... de hete adem van de concurrentie uit het Midden-Oosten".
-
21 May 2007
Airport City Schiphol komt niet van de grondLuchthaven Schiphol begint wat passagiersaantallen betreft geleidelijk terrein te verliezen ten opzichte van andere grote luchthavens in de wereld. Volgens deskundigen ligt er in Badhoevedorp-Zuid een unieke kans om het tij te keren.
-
13 June 2007
Oud zeer bij een nieuwe Airport CityArtikel verschenen op 9 juni 2007 in FEM Business.
Bij de ontwikkeling van de Airport-City bij Badhoevedorp-Zuid komt Schiphol een oude bekende tegen: gebiedsontwikkelaar Chipshol van Jan en Peter Poot. Zij zijn de belangrijkste grondbezitter op deze locatie, en hadden en bedachten al jaren geleden een plan voor een Airport-City dat opmerkelijk veel lijkt op de ideeën van Schiphol. Vader en zoon Poot hebben al jaren een slepend dispuut met de luchthaven over bouwrestricties die hen ten onrechte zijn opgelegd op een van Chiphols bedrijventerreinen. -
22 August 2012
Adri Duivesteijn: "Er moet parlementair onderzoek komen naar Chipsholzaak"In het radioprogramma Villa VPRO van dinsdagmiddag 21 augustus aandacht voor de conclusie van de Nederlandse Mededingingsautoriteit, naar aanleiding van de klacht die gebiedsontwikkelaar Chipshol had ingediend over Schiphol. Ondanks ontelbare aanwijzingen die onderschrijven wat Chipshol stelt -namelijk dat Schiphol misbruik maakt van haar economische machtspositie in de luchthavenregio- komt de NMa tot de conclusie dat er niets aan de hand is. Villa VPRO vroeg oud-Tweede Kamerlid Adri Duivesteijn (PvdA), tegenwoordig wethouder in Almere, naar zijn visie. Duivesteijn kent de Chipshol-zaak als zijn broekzak omdat hij er als Kamerlid uitgebreid onderzoek naar heeft gedaan. Hij denkt dat de NMA onvoldoende heeft kunnen beschikken over geheime bronnen en wil daarom dat er een parlementair onderzoek komt.
-
1 April 2006
2e Kamerlid Adri Duivesteijn (PvdA) dient initiatiefnota inPvdA Tweede Kamerlid Adri Duivesteijn heeft op 20 maart 2006 de initiatiefnota ‘De verkoop van een luchthaven, de privatisering van een werkstad’ aangeboden aan de voorzitter van het parlement. Hierin verzoekt hij de Kamer twee vraagstellingen nader te laten onderzoeken, alvorens fiat te geven aan de privatisering van Schiphol.
Initiatiefnota PvdA 2e Kamerfractie over privatisering Schiphol
Aanbiedingsbrief Initiatiefnota PvdA Tweede Kamerfractie
-
21 November 2005
Onderzoek Adri Duivesteijn
naar Groenenberg-dramaMet als titel ‘Van bouwrecht tot bouwverbod’ heeft PvdA-kamerlid Adri Duivesteijn de bestuurlijke gang van zaken rond het Groenenberg-terrein in kaart gebracht. Duivesteijn was onder meer voorzitter van de parlementaire enquêtecommissie die onderzoek deed naar grote infrastructurele projecten. In zijn ruim 50 pagina’s tellende rapport plaatst het PvdA-Kamerlid grote vraagtekens bij het optreden van staatssecretaris Melanie Schultz van Haegen van Verkeer & Waterstaat. Duivesteijn heeft het stuk aan alle leden van de Tweede Kamer gezonden en zal het op dinsdag 29 november tijdens een vergadering van de vaste kamercommissie voor Verkeer & Waterstaat toelichten.
Het Groenenbergterrein: Van bouwrecht tot bouwverbod
Schipholwanbeleid
De gemiste kansen voor Nederland