-
De gewraakte omlegging van de A9 ten koste van de Airpot City van Chipshol. (Illustratie: Rijkswaterstaat)
26 August 2013
Jan en Peter Poot: 'Onze visie houdt ons op de been'"Ontwikkeling Schiphol stagneert al jaren" en "Chipshol al twintig jaar in uitputtingsslag". Met die koppen verscheen een interview van Sjaak Smakman met Jan en Peter Poot in Haarlems Dagblad van 21 augustus 2013.
-
Jan Poot sr. (foto: Patrick Post)
28 December 2012
'Als wij krijgen waar we recht op hebben, is Schiphol failliet' (uit: Trouw)De jarenlange strijd die gebiedsontwikkelaar Chipshol voert met de staat over de kostbare grond bij Schiphol, heeft oprichter Jan Poot (88) niet verbitterd. "Verbitterd is zo'n groot woord", relativeert hij zijn ruim 20 jaar durende juridische gevecht.
-
24 October 2012
Profiel Jan Poot van de Chipsholzaak: 'Het werd een strijd tegen de macht' (uit: De Volkskrant)Portret van Jan Poot in De Volkskrant onder de aanhef "Vandaag en morgen staan twee oud-rechters terecht wegens meineed in de Chipsholzaak. De grote aanjager achter dit proces, Jan Poot, heeft weinig vertrouwen in deze rechtszaak. Hij blijft weg."
-
13 December 2011
'De recessie helpt ons, het gaat slecht met Schiphol' (uit: Trouw)Hij gelooft dat er binnen afzienbare tijd een eind komt aan de grondoorlog die hij al ruim 20 jaar voert met Schiphol. Chipsholeigenaar Jan Poot blijft zeer wantrouwig jegens de overheid. 'Hoe kunnen in dezelfde zaak drie rechters zijn vervangen?'
-
24 November 2010
Chipshol, hoe zat het ook alweer?Als de informatie op deze website één ding duidelijk maakt, is het wel dat de 'Chipshol-zaak' ingewikkeld is. In feit gaat het niet om één zaak maar om een complex geheel van zaken waarbij een particuliere gebiedsontwikkelingsmaatschappij centraal staat... die al zo'n twee decennia op alle mogelijke manieren tegenwerking heeft ervaren door de luchthaven Schiphol (vastgoedconcurrent), de Staat (eigenaar van Schiphol), Luchtverkeersleiding Nederland en diverse andere Schiphol-welgezinde partijen. De effecten van die tegenwerking hebben betrekking op alle ontwikkelingsplannen van Chipshol: het gerealiseerde Chipshol Park-Rijk, de met dubieuze procedures tegengehouden bebouwing van het Groenenberg-terrein (een beoogd logistiek bedrijvenpark) en de realisatie van een prestigieuze Airport City in Badhoevedorp-Zuid. Zelfs een milieuvriendelijk openbaarvervoersysteem waarvoor Chipshol baanbrekend werk heeft verricht, is er op Schiphol nooit gekomen (wel op Londen Heathrow, intussen). Of dat allemaal nog niet verontrustend genoeg is, gebeuren er ook in de rechterlijke macht vreemde dingen die herhaaldelijk tot opmerkelijke, voor Chipshol zeer schadelijke resultaten hebben geleid.
RTV Noord-Holland vatte op 22 november 2010 de zaak eens bondig samen, ter illustratie van de op dat moment voortgaande getuigenverhoren van een aantal prominente rechters, waaronder rechter Westenberg tegen wie inmiddels een strafrechtelijk onderzoek loopt wegens meineed en valsheid in geschrifte in 'de Chipshol-zaak'. Een overzichtelijk stuk dat een goed beeld geeft van de affaire Chipshol sinds de jaren '80. -
6 July 2010
Woonerf verdient herwaardering (uit: Cobouw)Planologen en ontwikkelaars hebben het woonerf al lang geleden de rug toegekeerd. Cobouw is van mening dat de woonerven herwaardering verdienen, en neemt Parkstad Leusden dat Drs. J. Poot rond 1970 realiseerde met zijn Eurowoningen, als voorbeeld.
Cobouw: woonerf verdient herwaardering
-
Opgeven? Nooit.
11 February 2010
Chipshol vs. Schiphol: Een keihard grondgevecht (uit: Trouw)Al bijna 20 jaar duurt het bikkelharde juridische gevecht van Chipshol tegen Schiphol en de provincie Noord-Holland. Wat begon als een affaire over grond, werd een zaak vol processen, politieke tegenwerking en rechters die plotseling werden vervangen.
Trouw: Een keihard grondgevecht
-
14 August 2009
Gefortuneerde zakenman (85) leeft voor zijn strijd tegen SchipholJan Poot wilde in de jaren tachtig bij Schiphol en op eigen grond een fantastisch bedrijvenpark verwezenlijken. De zakenman werd echter aantoonbaar tegengewerkt door de luchthaven en door overheden. Zijn tegenstanders hielden er geen rekening mee dat de bijna 85-jarige doorzetter door een ‘vergissing’ van Onze Lieve Heer waarschijnlijk op aarde mag blijven en daarom strijd blijft voeren om zijn machtige tegenstanders op de knieën te dwingen.
De Grondoorlog van Jan Poot (85)
-
29 June 2009
Schiphol kan ontwikkeling nieuwe Airport City niet meer negeren (uit: Vastgoedmarkt)Met het aantreden van de nieuwe directeur van Schiphol, gloort er volgens Poot weer hoop. De 84-jarige wil de strijdbijl met Schiphol begraven en samen Schiphol City ontwikkelen. 'Zelfs de eigen Schiphol-adviseur acht een nieuwe Airport City nodig.'
Schiphol kan ontwikkeling nieuwe Airport City niet meer negeren
-
7 March 2007
Jan Poot moet en zál bouwen bij Schiphol (uit: Noord-Hollands Dagblad)Vanuit een slaapkamer begon hij ooit zijn eerste bouwonderneming. Met geleend geld, want Jan Poot bezat geen cent. Het woord 'opgeven' kent de eigenzinnige Poot niet. Na een jarenlange juridische strijd mag hij eindelijk gaan bouwen bij Schiphol.
Jan Poot moet en zál bouwen bij Schiphol
-
3 January 2012
EenVandaag "Wind Mee, Wind Tegen": Samir & ChipsholTV-interview met Jan en Peter Poot van Chipshol in de actualiteitenrubriek EenVandaag, over de val van liegende rechter Westenberg en NMa-topman Kalbfleisch.
-
20 April 2011
Chipshol-directeur Peter Poot in DWDD 20-04-2011Op 20 april 2011 was Chipshol-directeur Peter Poot te gast bij De Wereld Draait Door. Een gesprek naar aanleiding van de onthullingen over corruptie en vriendjespolitiek in de rechtspraak, die leidden tot het vertrek van NMa-topman Kalbfleisch.
-
15 April 2011
Thomas Lepeltak bij WNL OchtendspitsBij het WNL-nieuwsprogramma Ochtendspits beschrijft oud-Telegraafjournalist Thomas Lepeltak "visionair Jan Poot", de geschiedenis van Chipshol en de ontwikkelingen rond het met verlof sturen van NMa-topman Kalbfleisch.
-
14 April 2011
NOS Journaal: "Meineed Kalbfleisch schaadt de rechtsstaat"NMa-topman Kalbfleisch wordt verdacht van meineed, oftewel liegen voor de rechter. Hij is met onmiddellijke ingang met verlof gegaan. De Rijksrecherche onderzoekt de rol die Kalbfleisch heeft gespeeld in de Chipshol- affaire. In deze zaakover gesjoemel met bouwgrond rond Schiphol zou hij in zijn vorige baan als rechter vriendjespolitiek hebben bedreven. Bekijk het item in NOS Journaal van 14-04-2011:
-
12 December 2010
RTL 7 - Business Class: Thomas Lepeltak over "Het geschonden gelaat van de Staat"Oud-Telegraafjournalist Thomas Lepeltak was te gast bij Harry Mens' Business Class. Onderwerp was het boek "Het geschonden gelaat van de Staat" van George Reuchlin, waarin ook de 'zaak Poot' (Chipshol) aan de orde komt.
fragment: Commentaar op de Chipshol-zaak
Business Class: Het geschonden gelaat van de Staat
-
5 November 2010
EenVandaag op TV: Rechters onder vuurIn EenVandaag aandacht voor het verhoor van Westenberg. Advocate Marianne Dumont haalt op beeldende wijze herinneringen op aan hoe zij ooit zelf door Westenberg werd geïntimideerd. In de Chipshol-zaak wordt oud-rechter Hans Westenberg ervan verdacht advocaten onder druk hebben gezet en Chipshol beschuldigt hem van partijdigheid. EenVandaag laat ook hoogleraar Maurits Barendrecht aan het woord, die pleit voor meer controle op rechters.
Bekijk de uitzending op de website van EenVandaag. -
13 August 2010
Dit Is De Dag, 10 augustus 2010:
Peter Poot: Machtswisseling op Schiphol is hard nodigAl bijna een kwart eeuw duurt de strijd tussen Schiphol en de familie Poot. Jan Poot kocht in 1984 600 ha grond rond de luchthaven met zijn bedrijf Chipshol. Dat was het begin van een strijd met o.a. de overheid die voortduurt tot vandaag de dag.
Deel 1 EO, Dit is de Dag (mp3)
Deel 2 EO, Dit is de Dag (mp3)
Uitgeschreven tekst radio-interview
-
12 November 2008
ANP 10 november 2008:
Interview met Jan Poot over zijn boek
‘Final Call’ANP-interview met Jan Poot over zijn boek ‘Final Call’
-
9 November 2008
Jan Poot sr.: ‘Final Call’ voor nieuwe Schiphol-directeur NijhuisIn zijn boek 'Final Call' doet Jan Poot sr., de 84-jarige oprichter van Chipshol, een laatste oproep aan de nieuwe president-directeur van Schiphol, Jos Nijhuis, om eindelijk tot samenwerking te komen en de tegenwerking van concurrent Chipshol te staken.
Business Class - Jan Poot - Final Call
-
28 August 2007
Eénvandaag 27 augustus 2007:
Portret Jan Poot - ChipsholWie is toch de man achter het bedrijf Chipshol, die al 15 jaar lang de woede van luchthaven Schiphol op zijn hals weet te halen? De 83-jarige Jan Poot voert nog even fanatiek strijd als in de jaren tachtig...
Uitzending Eénvandaag 27-08-2007
-
18 July 2007
NOS Journaal dinsdag 17-07-2007Schiphol moet projectontwikkelaar Chipshol per direct een bedrag van 19 miljoen euro betalen als voorschot op een nog vast te stellen schadevergoeding. Chipshol eist 100 miljoen euro van Schiphol omdat de luchthaven de projectontwikkelaar al jaren zou tegenwerken bij de aanleg van een bedrijventerrein onder de rook van Schiphol. De rechter bepaalde eerder al dat Schiphol het voorschot van 19 miljoen euro moest betalen maar Schiphol accepteerde die beslissing toen niet.
NOS Journaal, 17 juli: Schiphol moet direct betalen
NOS Journaal, 17 juli: Schiphol moet direct betalen
-
13 July 2007
Schiphol moet betalen aan ChipsholHet TV-programma EenVandaag bracht vrijdag 13 juli 2007 een reportage over de zoveelste eigenaardige wending van het conflict met Schiphol, dat Chipshol heeft rond het Groenenbergterrein. Naast Chipshol-directeur Peter Poot komt onder meer hoogleraar staatsrecht Twan Tak aan het woord, die zegt dat deze kwestie "schreeuwt om een parlementaire enquête".
-
12 February 2007
6e baan: wie gaat dat betalen?Een paar vlokken sneeuw waren op 8 februari jl. voldoende aanleiding voor Gerlach Cerfontaine om met argumenten als de 'klimaatverandering' en natuurlijk de groei van Schiphol maar weer eens te pleiten voor de aanleg van een 6e baan. En waarom ook niet? De 5e baan, niet voor niets betiteld als de Kolderbaan, heeft absoluut niets bijgedragen aan de capaciteitsgroei van Schiphol, maar een nieuwe baan staat natuurlijk altijd leuk op je CV. Wel jammer dat er nog enkele barrières te slechten zijn voordat de 6e baan kan worden aangelegd... zoals in het filmpje te zien is.
-
12 January 2007
Haarlemmermeer treft schikking met projectontwikkelaar ChipsholNaar aanleiding van de gezamenlijke persverklaring van de gemeente Haarlemmermeer en Chipshol van 11 januari 2007 maakte RTV Noord-Holland deze reportage voor RTV N-H Nieuws.
-
11 January 2007
RTL-Z: Chipshol heeft eerste schadevergoeding binnenProjectontwikkelaar Chipshol heeft na een strijd van meer dan 10 jaar over een lap grond bij de luchthaven Schiphol eindelijk de eerste schadevergoeding binnen. De gemeente Haarlemmermeer betaalt het vastgoedbedrijf een bedrag als genoegdoening.
-
11 January 2007
RTL-Z: Bewijs in zaak ChipsholEen spannende dag vandaag voor de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, mevrouw Schultz, en de baas van Schiphol, Gerlach Cerfontaine. Ondernemer Jan Poot zegt met een stortvloed van harde bewijzen te komen in de Chipshol-zaak.
-
21 December 2006
Generaal pardon voor 3e toren al in 2002Vlak voor de ingebruikname van de Vijfde Baan kwam Luchtverkeersleiding Nederland er opeens achter dat deze baan wel héél erg ver van de terminal ligt. Grote paniek bij de LVNL-‘specialisten’. De zaak viel letterlijk niet te overzien, met alle risico’s van dien. En dus moest er in allerijl een extra verkeerstoren komen. Gedoe over vergunningen kon men daar even niet bij gebruiken. Een generaal pardon daarentegen wél.
-
4 December 2006
4 december 2006:
Chipshol vs. Schiphol op NOVAVastgoedontwikkelaar Chipshol en de luchthaven Schiphol vechten elkaar al jaren de tent uit. Chipshol wil bij de luchthaven loodsen en kantoren bouwen. Maar Schiphol doet er alles aan om die plannen te dwarsbomen. Intussen is de schade al opgelopen tot tientallen miljoenen euro's.
Bekijk de NOVA-reportage van 4 december 2006
of bezoek de site van NOVA TV. -
20 November 2006
De Polderbaan: we zijn er bijna, we zijn er bijna... maar nog niet helemaal!
Schipholwanbeleid
De gemiste kansen voor Nederland