Schipholwanbeleid

De gemiste kansen voor Nederland

Schipholgate

Systematische tegenwerking door Schiphol en de Staat

Chipshol

Ambitieuze gebiedsontwikkelaar al 20 jaar 'kaltgestellt'

12 February 2014

Problemen Schiphol niet op te lossen door deel overlast naar Flevoland te verplaatsen

Als er geen haast wordt gemaakt met de aanleg van een nieuw vliegveld bij Lelystad loopt Schiphol de komende jaren tegen zijn maximumcapaciteit aan en valt de groei van onze nationale luchthaven stil. Aldus Hans Alders, beroepslobbyist en dik betaald kabinetsadviseur van de gelijknamige (Alders)tafel, in NRC van 8 februari 2014. Drie dagen later zegt directeur Riemens van Luchtverkeersleiding Nederland in Singapore dat Schiphol overvleugeld dreigt te worden door de snelgroeiende luchthavens en maatschappijen in Azië en het Midden-Oosten. Problemen die je niet oplost door de overlast van Schiphol deels naar Flevoland te verplaatsen.

Alders is op toernee in Flevoland om de inwoners van deze groene, landelijke provincie wijs te maken dat het allemaal best meevalt met de overlast en dat het zo belangrijk is voor de Nederlandse luchtvaart om goedkope vakantievluchten vanaf Lelystad te laten vertrekken. Al decennialang sleept de discussie over overlast van Schiphol zich voort. Keer op keer wordt het gebruik van bepaalde start- en landingsbanen aan banden gelegd (om de overlast in het ene gebied te verlichten ten koste van het andere), en steeds opnieuw blijkt Schiphol niet in staat uit te leggen waarom het zich er niet aan houdt. Spreiding van overlast is een wereldwijd achterhaalde strategie waar Schiphol maar niet van loskomt, wat te wijten is aan het tangentiële banenstelsel om te starten en te landen in alle windrichtingen.

Overlast in wijde omtrek
De meest succesvolle luchthavens –zoals Atlanta (drukste ter wereld), Dubai en Singapore– hebben allemaal parallelle start- en landingsbanen. De overlast wordt geconcentreerd in dunbevolkte gebieden in de lengterichting van het banenstelsel, en niet uitgesmeerd over de wijde omtrek zoals in Nederland. Uitbreiding van Schiphol naar Lelystad betekent dat nóg meer mensen overlast gaan krijgen van vliegtuiglawaai. Het zorgt er niét voor dat Schiphol beter kan concurreren op de wereldmarkt. De groei van Schiphol stagneert uitsluitend door gebrek aan concurrentiekracht, niét door de zogenaamd strenge regelgeving tegen overlast die de luchthaven toch aan zijn laars lapt.

Riemens maakt wél een terecht punt: “De concurrentie is drastisch aan het veranderen. We zullen onszelf opnieuw moeten uitvinden om straks voldoende verkeer te creëren, want de macht verschuift naar het Verre en Midden-Oosten.” Geen wonder: de luchthavens van Singapore en Dubai groeien veel sneller dan Schiphol, met Singapore Airlines en Emirates als aanjagers. Ook de groei van Instanbul, dat recent Schiphol voorbij streefde, is te verklaren door Turkish Airlines dat stevig aan de weg timmert. In Nederland is ‘dominating airline’ KLM voor een habbekrats verkocht aan Air France en heeft Schiphol jarenlang op verbijsterende wijze de eigen concurrentiepositie ondermijnd door obstructie en tegenwerking. Waar Riemens pleit voor internationale samenwerking zou het in Nederland eerst eens tot nátionale samenwerking moeten komen. Wie gelooft nou werkelijk dat het antwoord op de teloorgang van Schiphol in Lelystad ligt?

Beloften van een luchtvaartlobbyist
Wat de mooiweershow van Alders betreft: de inwoners van Flevoland doen er goed aan hem niet op zijn woord te geloven. Alders (PvdA) verdient 6 ton per jaar met zijn lobbywerk voor de luchtvaart (volgens het FD een taak van slechts enkele dagen per maand!). Wat zo iemand belooft is net zo geloofwaardig als de beloften die Cerfontaine deed toen omwonenden van Schiphol de naar achteraf blijkt volstrekt overbodige Polderbaan door de strot geduwd kregen. Nog geen jaar na de openstelling van de Polderbaan (2003) gaf Cerfontaine zelf toe: “De Polderbaan heeft de capaciteit van Schiphol nauwelijks vergroot maar wel gezorgd voor veel meer lawaai en stank voor steeds meer bewoners van de Schiphol-regio.” Precies zoals Chipshol-oprichter Jan Poot in 1995 voorspelde in zijn advertentie “Schiphol: extra startbaan of start van extra banen”. De Polderbaan bleek een regelrechte Kolderbaan.

‹ Terug naar het overzicht