Schipholwanbeleid

De gemiste kansen voor Nederland

Schipholgate

Systematische tegenwerking door Schiphol en de Staat

Chipshol

Ambitieuze gebiedsontwikkelaar al 20 jaar 'kaltgestellt'

5 July 2013

Opiniestuk Haarlems Dagblad: "Badhoevedorp: beter ten halve gekeerd"

"Het leek zo mooi: de A9 weg uit het dorp en daarmee letterlijk alle ruimte om Badhoevedorp de grote sprong voorwaarts te laten maken. Maar de realiteit is een plan waar niemand blij van wordt en dat dreigt uit te lopen op een financiële ramp." Aldus de objectieve beschouwing in een opiniestuk van HDC-verslaggever Sjaak Smakman naar aanleiding van het besluit van de gemeenteraad van Haarlemmermeer om het bestemmingsplan voor Badhoevedorp vast te stellen met een omleggingsvariant van de A9 die tot grote narigheid dreigt te gaan zorgen. Smakman besluit met de verzuchting die aansluit bij het recente pleidooi van Chipshol-directeur Peter Poot: beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

"Het plan zag er mooi uit toen de politiek er in 2008 groen licht voor gaf: de snelweg weg en daarvoor in de plaats 1.200 huizen, flink wat groen, kantoren en bedrijventerreinen. Niemand kon nog weten dat Nederland op de rand van een crisis stond. Er waren vragen te stellen over de financiële onderbouwing. Het geld van de omlegging, no miljoen euro, moest komen uit woningen, kantoren, bedrijventerreinen, en de gemeentekas.

Die overeenkomst is achteraf een koekoeksjong gebleken. Vijf jaar later, op de dag dat de politiek het bestemmingsplan moet goedkeuren, is het aantal huizen opgevoerd van 1.200 naar 1.700 en is er geschrapt in het groen en wat leuke extra's. 55 miljoen uit1.700 huizen betekent 32 mille per woning. Zijn kopers bereid dat bedrag neer te leggen? De vraag is bovendien of al die1700 huizen er uiteindelijk komen, vanwege het grondgeluid in Schuilhoeve. En het kan lang duren voordat de gemeente de miljoenen kan incasseren die straks aan Rijkswaterstaat betaald moeten worden. Eerst betalen en later ontvangen gaat ook bij de huidige lage rente al snel miljoenen kosten. Verder hadden de geschrapte kantoren en bedrijventerreinen 33 miljoen in het laatje moeten brengen. Dat geld komt er in elk geval zéker niet.

En dan is er natuurlijk nog projectontwikkelaar Chipshol, die dreigt met een miljardenclaim waarvan ook de gemeente zijn deel voor de kiezen krijgt. De A9 zou in eerste instantie met een veel ruimere bocht om het dorp heen gaan lopen, waardoor Chipshol op zijn grond Airport City zou kunnen ontwikkelen. Nu de A9 echter precies over de grond ' van Chipshol gaat lopen, is de ontwikkelaar woest. Directeur Peter Poot dreigt dorpsraadleden en raadsleden persoonlijk aansprakelijk te stellen als ze instemmen met het huidige plan. Buiten kijf staat dat Chipshol de gemeente aansprakelijk zal stellen. Het zou niet de' eerste keer dat Poot uiteindelijk in het gelijk wordt gesteld. In tegenstelling tot bij het Groenenbergterrein zal Poot de gemeente deze keer echt niet matsen voor één miljoen. De grote vraag is of de politiek nog terug kan. Groen licht betekent instemmen met een plan waar heel weinig mensen echt blij van worden en dat grote financiële risico's met zich meebrengt. Ook als je veel verder dan de helft bent, kan het beter zijn om te keren dan om ten hele te dwalen."

‹ Terug naar het overzicht