Schipholwanbeleid

De gemiste kansen voor Nederland

Schipholgate

Systematische tegenwerking door Schiphol en de Staat

Chipshol

Ambitieuze gebiedsontwikkelaar al 20 jaar 'kaltgestellt'

Omlegging A9 volgens RWS

De gewraakte omlegging van de A9 ten koste van de Airpot City van Chipshol. (Illustratie: Rijkswaterstaat)

26 August 2013

Jan en Peter Poot: 'Onze visie houdt ons op de been'

De bovenste verdieping van Visionplaza aan de Boeingavenue biedt uitzicht op de grote concurrent: Schiphol. Rondom het gebouw ligt Schiphol-Rijk. "Dit is alles dat Chipshol tot nu toe heeft ontwikkeld, veertig hectare," wijst Peter Poot. Aldus de opening van een interview met Jan en Peter Poot van de hand van verslaggever Sjaak Smakman van Haarlems Dagblad. Het artikel werd ingeleid op de voorpagina met de veelzeggende kop: "Ontwikkelaar Chipshol houdt de druk op de ketel rond Schiphol: 'Raad moet zich niet rijk rekenen'".

Het lijkt heel wat, maar is een fractie van de plannen die het bedrijf had en heeft. Met onverminderde geestdrift schetst de bijna 90-jarige Jan Poot zijn visie waarin Schiphol de spil is in een dynamische metropool. Op het oppervlak van een stad als Parijs biedt die duinen, polders, oude steden en de Utrechtse heuvelrug waar je bedrijfsruimte en woongebieden kunt creëren die voor bedrijven en hun werknemers uit de hele wereld aantrekkelijk zijn.

Airport City bij Badhoevedorp had er hét voorbeeld van moeten worden: een geheel van kantoren, hotels, woningen, winkels en recreatieve voorzieningen waarin dankzij het ingenieuze vervoerssysteem Taxi 2000 de auto nauwelijks te zien zou zijn. "De toplocatie van Nederland", zegt Poot senior. Twintig jaar geleden had het bedrijf 600 hectare grond in bezit in het noorden, oosten en westen van de polder om de toekomstvisie gestalte te geven. Conflicten binnen het bedrijf, waarbij de familie Poot eerst de zeggenschap kwijtraakte maar na jarenlange procedures weer terug kreeg, zorgden ervoor dat daar nog een kwart van over is.

Chipshol staat inmiddels synoniem voor juridische procedures. Noodgedwongen, benadrukken Jan en Peter. Want zelfs op de grond die ze nog hebben, zijn vader en zoon altijd stelselmatig tegengewerkt door een lobby van Schiphol, gemeente, provincie en het Rijk. De gang van zaken rond het aan Schiphol-Rijk grenzende Groenenbergterrein is inmiddels berucht. Uiteindelijk schikte de gemeente voor een miljoen euro, plus de toezegging om vanaf dat moment ook echt te gaan meewerken aan de ontwikkeling van bedrijventerreinen van Chipshol. De provincie schikte voor twaalf miljoen, plus dezelfde toezegging. Zaken tegen de luchtverkeersleiding en Schiphol heeft het bedrijf gewonnen, maar daar wordt nog over schadevergoedingen gepraat.

De reservering van de grond voor een tweede Kaagbaan was en is daarbij 'de stok om de hond te slaan'. Die blokkeert de ontwikkeling van het Groenenbergterrein. Maar het is een volstrekt onzinnige reservering, zegt Jan: "Geen luchthaven in de wereld heeft zoveel banen als Schiphol. Heathrow heeft twee banen voor zeventig miljoen passagiers, Schiphol heeft er zes voor vijftig miljoen." Atlanta, met negentig miljoen passagiers de grootste luchthaven ter wereld en hét voorbeeld voor Poot over hoe een luchthaven zou moeten functioneren, heeft er sinds kort vijf. Ook Haarlemmermeer doet alles om die reservering van tafel te krijgen.

De Airport City lijkt inmiddels verder weg dan ooit, nu de omgelegde A9 het gebied doorsnijdt (zie afbeelding) waar het project is gedacht. Weer zo’n poging om te zorgen dat de luchthaven en niet Chipshol aan gebiedsontwikkeling kan verdienen. "In feite is dat de clash waar het steeds om gaat", zegt Jan. Maar, melden vader en zoon, het is nog altijd niet onmogelijk om Airport City te ontwikkelen, al wordt het dan een stuk kleiner en doorsneden door de snelweg. De conflicten van nu moeten dan wel plaatsmaken voor samenwerking.

Peter: "We zitten nu al twintig jaar in een uitputtingsslag. Het is eigenlijk een wonder dat we dat financieel, geestelijk en lichamelijk hebben getrokken".

Jan: "Maar we zijn nog niet dood en we zitten ook niet het gekkenhuis. Wat ons op de been houdt is dat we een geweldig plan hebben dat goed is voor Nederland".

Peter: "Dit is dé kans om Nederland op de kaart te zetten. Maar er moet wel snel wat gebeuren, als je ziet wat er in bijvoorbeeld Abu Dhabi in een paar jaar tijd van de grond is getild en hoe Emirates zich ontpopt als een wereldspeler. Hier zie je dat de ontwikkeling van Schiphol stagneert, er al tien jaar nauwelijks banen bij komen in dit gebied, en dat KLM is uitverkocht aan de Fransen. We moeten nu echt de problemen zo snel mogelijk oplossen en proberen met zijn allen er wat van te maken."

‹ Terug naar het overzicht