Schipholwanbeleid

De gemiste kansen voor Nederland

Schipholgate

Systematische tegenwerking door Schiphol en de Staat

Chipshol

Ambitieuze gebiedsontwikkelaar al 20 jaar 'kaltgestellt'

14 May 2013

Hoera! Nederland in de Top 10 (van slechtst presterende economieën ter wereld)

(Advertentie geplaatst in Haarlems Dagblad d.d. 15-05-2013)

Dat is de titel van welingelichtekringen.nl (WEL.NL) geschreven door Gerard Driehuis. Ik neem over uit Table 2 - World’s Slowest Growing Economies - Rank By 2013 GDP Growth (bron IMF). Het betreft in totaal 40 landen.

RankEconomyGDP Growth
(%)
2013
Economy Size
2013 Nominal GDP
$ billions
1Greece-4.2244
3Portugal-2.3217
6Spain-1.61,388
7Italy-1.52,076
9Netherlands-0.5809
11France-0.12,739
39Switzerland1.3648

Zwitserland doet het dus van deze groep van 40 het beste. Met name de onroerend goed-sector heeft daaraan een belangrijke bijdrage geleverd, zelfs ten gunste van de overheidsmiddelen. Zo schrijft die Neue Zürcher Zeitung Immobilienboom füllt Staatskassen in het artikel van 24 april jl. Dat is een groot verschil met Nederland maar niet het enige.

Een van de belangrijkste oorzaken voor de slechte performance van Nederland is dat Schiphol geen economische motor geworden is, regeringsopdracht eind 1980. Volgens de gemeente Haarlemmermeer in haar rapport Kantoren en Bedrijvenstrategie Haarlemmermeer d.d. 8 mei 2012 is er sinds 2002 geen baan d.w.z. werkgelegenheid bijgekomen, integendeel zelfs afgenomen. Ondanks de miljarden investeringen door en ten behoeve van Schiphol o.a. in 2003 in de overbodige Polderbaan. Desondanks heeft minister Schultz van Haegen nog een volstrekt overbodige 2e Kaagbaan gereserveerd en de omlegging van de A9, kostenraming € 350 miljoen, doorgedrukt.

Over het waarom heb ik 5 boeken en 89 (90) advertenties gepubliceerd o.a. “Schiphol word s.v.p. eindelijk eens economische motor!” in NRC Handelsblad d.d. 21 juli 2010. Voorts 5 artikelen in Trouw en het Haarlems Dagblad met als titel “Chipshol bestraft voor 7 voorstellen om Schiphol luchthaven nr. 1 te maken (deel 1-5)”, waarin een pleidooi voor een Airport
City ten zuiden van Badhoevedorp en concentratie op aantrekking van buitenlandse high-techbedrijven. Tevergeefs. Reeds medio 1995 heb ik een advertentie tegen de Polderbaan “Schiphol: extra startbaan of start van extra banen” (= werkgelegenheid) geplaatst. Door Cerfontaine desondanks doorgedrukt en mislukt. Niets daarvan geleerd is thans een 7e baan - de 2e Kaagbaan - gereserveerd, eerst door minister Eurlings. Geen wonder dat sinds 2002 rond Schiphol de werkgelegenheid stagneert. Desondanks zal binnenkort Koning Willem-Alexander een Algemene Maatregel van Bestuur moeten ondertekenen over de 2e Kaagbaan die de werkgelegenheid op Schiphol-Rijk definitief bevriest tot 2024.

Schiphol en KLM liggen nog steeds met elkaar overhoop, ondanks de beroepsbemiddelaar Alders. Recent heeft Cerfontaine zijn bemiddeling durven aanbieden. De combinatie Air France KLM maakte in de afgelopen 5 jaar € 3,8 miljard verlies. In het 1e kwartaal 2013 zelfs een duikvlucht naar € 630 miljoen verlies. Geen wonder dat Nederland het zelfs slechter doet dan Frankrijk en België. Hollande heeft volgens The Economist driekwart van de Fransen tegen zich als meest impopulaire president. Wordt Mark Rutte de Hollande van Holland, beter gezegd Nederland? Stoere taal helpt niet. Geen woorden maar daden, zingt men in Rotterdam, dat Europoort wel tot economische motor gemaakt heeft.

Crans, 15 mei 2013
Drs. J. Poot (13-8-1924) Oprichter Chipshol-groep (1986) en Eurowoningen (1960)

P.S. Lees op onze website het artikel: “Het exportsucces van de BV Nederland is misleidend. In feite tikt er een tijdbom. Combinatie van met elkaar samenhangende factoren en gebrek aan zelfreflectie maakt Nederland kwetsbaar” uit het FD van 29 april 2013, auteur Pieter Klaas Jagersma.

‹ Terug naar het overzicht


Hoera! Nederland in de Top 10 (kopie-advertentie)