Schipholwanbeleid

De gemiste kansen voor Nederland

Schipholgate

Systematische tegenwerking door Schiphol en de Staat

Chipshol

Ambitieuze gebiedsontwikkelaar al 20 jaar 'kaltgestellt'

11 April 2013

Omlegging A9: Gemeente schendt overeenkomst met Chipshol

De gemeente Haarlemmermeer schendt met het bestemmingsplan Badhoevedorp-Lijnden-Oost een overeenkomst met Chipshol om in Badhoevedorp-Zuid een Airport City te ontwikkelen. In dit nieuwe bestemmingsplan voor de aanstaande omlegging van de A9 loopt het nieuwe tracé van de snelweg dwars door de grond die eigendom is van Chipshol. Hierdoor wordt elke mogelijkheid om het gebied te ontwikkelen de grond in wordt geboord.

In 1989 sloot Chipshol een overeenkomst met de deelnemers in het samenwerkingsverband SADC (Schiphol Area Development Company) om Badhoevedorp-Zuid te ontwikkelen tot Airport City. Chipshol-oprichter Jan Poot maakte een prachtig ontwerp gemaakt voor het gebied, waarbij een echte 'luchthavenstad' zou ontstaan waarin mensen zich konden verplaatsen met wat hij 'Taxi 2000' noemde: een geautomatiseerd people mover systeem dat inmiddels wel onder meer de luchthavens van Abu Dhabi en Londen Heathrow heeft veroverd.

De gemeente Haarlemmermeer is één van de deelnemers aan SADC. Sinds 1989 hebben de partners in SADC niets anders gedaan dan Chipshol tegen te werken in haar ambities om de plannen voor deze Airport City uit te voeren. Chipshol dreigt nu met schadeclaims van honderden miljoenen of zelfs miljarden euro's als de droom definitief uiteenspat.

Beste Variant
Het bizarre in de hele geschiedenis is dat de dorpsraad van Badhoevedorp, SADC én Chipshol in 1994 samen een uitstekend plan hebben gepresenteerd voor de omlegging van de A9, dat niet voor niets de "Beste Variant" werd genoemd. Dit plan is daarna ook door de gemeenteraad van Haarlemmermeer aangenomen, maar nooit uitgevoerd. In de "Beste Variant" zou de nieuwe A9 op 1.200 meter van de bebouwing van Badhoevedorp komen te liggen. De Airport City kon in dit plan gewoon worden ontwikkeld.

Uiteindelijk zijn de partijen in SADC (naast Haarlemmermeer ook de provincie Noord-Holland, gemeente Amsterdam en luchthaven Schiphol) er volgens Chipshol alleen maar op uit geweest om de plannen van Poot te dwarsbomen. Chipshol beschikt over een juridisch advies uit 1994, waarin staat dat de gemeente Haarlemmermeer en Schiphol bij de rechter weinig kans maken als ze onder deze overeenkomst uit 1989 proberen uit te komen.

"Je moet maar durven"
De schrijver van het advies ziet maar één optie om Chipshol in de wielen te rijden: de minister moet een tracé voor de A9 kiezen dat de ontwikkeling van Badhoevedorp-Zuid feitelijk onmogelijk gemaakt. En laat dat nu precies zijn wat er bijna 20 jaar later is gebeurd, zo stelt Chiphol vast. In het nieuwe bestemmingsplan Badhoevedorp-Lijnden-Oost krijgen de gronden van Chipshol de bestemming groen en sportvelden. "Je moet maar durven", zo stelt het bedrijf in de zienswijze aan de gemeente.

Chipshol vraagt de gemeente daarom het gewraakte bestemmingsplan in te trekken en alsnog met een plan te komen dat ontwikkeling van de Airport City mogelijk maakt. Daarmee zou de gemeente Haarlemmermeer de overeenkomst tussen SADC en Chipshol uit mei 1989 alsnog nakomen.

Een woordvoerder van de gemeente heeft laten weten dat "het bezwaar van Chipshol wordt meegenomen met alle andere reacties op het bestemmingsplan voor Badhoevedorp en de A9."

‹ Terug naar het overzicht