Schipholwanbeleid

De gemiste kansen voor Nederland

Schipholgate

Systematische tegenwerking door Schiphol en de Staat

Chipshol

Ambitieuze gebiedsontwikkelaar al 20 jaar 'kaltgestellt'

2 November 2005

De Polderbaan:
een baan met perspectief... ?

Schiphol Group publiceerde bij het Jaarverslag 2002 (verschenen op 20 februari 2003) een kleurrijke bijlage getiteld 'De Polderbaan. Een baan met perspectief'. Vol met beloften en voorspellingen: "de Polderbaan biedt mogelijkheden tot groei naar 520.000 tot 600.000 vliegbewegingen per jaar." Al een jaar na de opening bleek dat alle gestelde doelen volstrekt niet gehaald werden. Niet veel later werd dat ook door toenmalig CEO Gerlach Cerfontaine erkend. Toch eens kijken hoe die mooie beloften toentertijd werden gepresenteerd.

Als het niet zo triest was dat de Polderbaan er is doorgedrukt ten koste van zoveel mensen die er overlast van ondervinden, zou je je nu rotlachen over de volgende klinkende citaten uit de Jaarverslagbijlage 2002:

"Over een paar uur staan deze vakantiegangers met hun blote voeten op een ver warm strand. Zouden ze weten welke bergen werk Amsterdam Airport Schiphol heeft verzet om dat mogelijk te maken? Misschien vertrekken ze wel vanaf de nieuwe Polderbaan. Ze kunnen er vanuit gaan dat hun vertrek vanaf Schiphol soepel en probleemloos zal verlopen. Ze kunnen erop rekenen dat Schiphol altijd behulpzaam is..." Behalve natuurlijk als je Chipshol heet en in de omgeving van Schiphol een bedrijventerrein wilt ontwikkelen.

"Let's meet at Schiphol. Want het is niet alleen een centraal ontmoetingspunt dat - mede door de nieuwe Polderbaan - altijd makkelijk bereikbaar is. Je vindt er ook de faciliteiten om elkaar op een prettige, persoonlijke en efficiënte manier te ontmoeten." Al bestaat de kans dat je Schiphol uiteindelijk alleen nog maar in de rechtbank ontmoet.

"De mensen die op Schiphol werken zetten zich in voor de veiligheid en betrouwbaarheid van de luchthaven. De Polderbaan geeft hen nieuwe mogelijkheden om de kwaliteit van hun dienstverlening - zo mogelijk - nog te verbeteren. Om nog betrouwbaarder te zijn. Om ervoor te zorgen dat de AirportCity ook met meer vluchten en meer passagiers nog net zo comfortabel en efficiënt blijft." Meer vluchten en meer passagiers kwamen er niét. En een AirportCity al helemáál niet.

"Het zal duidelijk worden in de vervoersontwikkelingen. Het zal z'n effect hebben op de groeimogelijkheden. De nieuwe Polderbaan zal een duidelijke, positieve uitwerking hebben op de toekomst van Schiphol. De Polderbaan is een baan met perspectief. De service en de punctualiteit kunnen aangescherpt worden. De geluidsbelasting in de regio wordt per saldo minder." Met de kennis van nu weten we beter, maar het ergste is misschien wel dat we dat met de kennis van toén ook al wisten. Zie de advertentie die Jan Poot in 1995 plaatste in De Volkskrant.

‹ Terug naar het overzicht