Schipholwanbeleid

De gemiste kansen voor Nederland

Schipholgate

Systematische tegenwerking door Schiphol en de Staat

Chipshol

Ambitieuze gebiedsontwikkelaar al 20 jaar 'kaltgestellt'

7 January 2013

Airport City buzzword tijdens ACI Congres in de RAI

Tijdens het congres ACI Airport Exchange 2012 in de Amsterdam RAI ging het eind november over 'de luchthaven van de toekomst.' Over hoe het reizen per vliegtuig sneller, comfortabeler en efficiënter kan worden... nou ja, beginnen. Want vliegen doe je pas als je de luchthaven allang verlaten hebt. En op Schiphol kan dat even duren, zeker als je vanaf de Polderbaan vertrekt. Gastheer Schiphol presenteerde op het congres een nieuw concept, oneerbiedig te omschrijven als een soort lopende band voor vliegtuigen, voor een grotere afhandelingssnelheid dus meer vliegverkeer in korte tijd. Een aantrekkelijke gadget, maar de werkelijke luchthaven van de toekomst blijkt een 'Airport City' met geïntegreerde functies en voorzieningen. Waar hebben we dat eerder gehoord?

Schiphol, naar eigen zeggen "altijd al trendsetter geweest" (!?), schreef vorig jaar een opdracht uit voor 'een vernieuwend duurzaam terminalconcept'. Het resultaat: een 'revolutionaire' uitvinding, iPort gedoopt. Het concept blijkt gebaseerd op een idee om vliegtuigen sneller op elkaar af te handelen en weer te laten opstijgen. Als dit systeem op Schiphol zou worden toegepast, zou je aannemen dat het aantal vliegbewegingen kan toenemen zonder dat er nóg meer dan de nu al 6 startbanen nodig zijn. Al is het zeer de vraag of Schiphol dat zelf ook zo ziet.

Meer overlast, én meer verspreid?
Ook is het de vraag hoe de omgeving het zal ervaren als de vliegtuigen met een nog hogere frequentie over komen denderen, maar ook daar heeft Schiphol iets op gevonden: "Mogelijk dat we in Lelystad een iPort gaan bouwen als Schiphol tegen 2020 aan de grenzen van de groei zit." Met andere woorden: dan zijn de normen voor overlast rond Schiphol alweer meermalen opgerekt, en gaan we de overlast verder over het land verspreiden. De algemeen aanvaarde succesformule van Atlanta Airport is daarentegen: concentreer de overlast in een klein gebied waar zo min mogelijk mensen er last van hebben.

Het iPort-concept, gepresenteerd als een samenwerking van Schiphol, VolkerWessels, Imtech, luchtvaartconsultant Naco en architect Thomas Rau, is zonder meer interessant. Maar "de luchthaven van de toekomst" is natuurlijk veel meer dan alleen een lopende band om de snelheid op te voeren.

Tijdens het ACI congres werd het vliegveld van morgen dan ook vooral omschreven als 'Airport City', waarin alle vervoer samenkomt, geïntegreerd in stad en natuur met werken, wonen, leren, shoppen, recreëren, uitgaan en reizen. Zo werd anno 2012 dus in het kader van 'innovatie' gesproken over het concept dat Jan Poot al zo'n 25 jaar lang in Nederland van de grond probeert te krijgen... maar daarbij bizar genoeg wordt tegengewerkt door... Schiphol, onze 'trendsettende' luchthaven!

De Telegraaf erkent dat in een interessant artikel van zaterdag 5 januari, naar aanleiding van het congres. Over de Airport City schrijft de krant: "Dat is ook de visie van de 88-jarige gebiedsontwikkelaar Jan Poot (Chipshol). Hij vecht a1 meer dan twintig jaar tegen Schiphol Group, de luchtverkeersleiding, zo'n beetje alle overheden en de rechterlijke macht om zijn droom te verwezenlijken."

"In de driehoek A4, A5 en A9 (Badhoevedorp-Zuid) zou Poot, die daar grond bezit, graag zijn autovrije, groene luchthavenstad van 250 ha voor 70.000 mensen willen bouwen, met high-tech industrie en 'people movers' voor het transport, waarin het ook na kantooruren goed toeven is.

Atlanta en Dubai voorbeelden
Atlanta en Dubai zijn volgens hem voorbeelden van hoe het moet. "Helaas zijn ze in Nederland blind voor de waarheid over de toekomstige knooppuntfunctie. Mei een transferluchthaven red je het niet meer. Het gaat om het creëren van een hoogwaardige vestigingsplaats. Er worden echter alleen nutteloze machtsspelletjes gespeeld", aldus Poot. Zoon Peter, die Chipshol leidt, waarschuwt voor een miljardenclaim tegen Schiphol, die hij in handen van Amerikaanse specialisten gaat geven. "Er zijn plannen om de A9 om te leggen, precies in het gebied dat wij willen ontwikkelen. Dat zou het einde van onze Airport City betekenen", vertelt hij. Poots Airport City vindt bij Schiphol-topman Jos Nijhuis echter geen genade, aldus De Telegraaf: "Dat doen we zelf al en Amsterdam heeft de Zuidas. Wij komen in 2013 met ons eigen Masterplan voor de investeringen in de toekomst." Een opmerkelijke dooddoener, na 25 jaar hardnekkig negeren en tegenwerken. "Dat doen we zelf AL"

Futuroloog Rohit Talwar heeft inmiddels onderzocht wat de consument wil op luchthavens. De Telegraaf: "De lokale beleving en culturele sfeer blijken belangrijk. Net als snelheid, gemak en mobiele navigatie natuurlijk, géén vertragingen en genoeg hotels, winkels, horeca en entertainment. Oftewel: complete ministadjes." Poot mag dan geen futuroloog zijn, maar wie zijn plannen uit van rond 1990 leest vindt het er allemaal in terug (met uitzondering van de mobiele navigatie wellicht).

‹ Terug naar het overzicht


Telegraaf 5 januari 2012: "Vliegende bandwerk van McFly"